Procedura dotycząca Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w PP 5 2024
Przedszkole pełni w równym stopniu funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych. Pełni także funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Promuje zdrowie, zachowania przyjazne przyrodzie, a także rozwija aktywność poznawczą.
Celem nadrzędnym edukacji przedszkolnej jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Jestem i działam z innymi
„Dziecko jest zapowiadającą się zorzą człowieczeństwa, istotą chłonną i ciekawą wielkiego świata i ludzi”
S. Szuman
- Żyję zdrowo i bezpiecznie
„Sprawność fizyczna jest nie tylko jednym z najważniejszych kluczy do zdrowego ciała, ale jest też podstawą dynamicznej i twórczej aktywności intelektualnej”
J. F. Kennedy
- Działam w harmonii z przyrodą
„(…) wiadomości z przyrody najbardziej odpowiadają sposobom myślenia dziecka”
S. Szuman
- Myślę i działam matematycznie
„Myślenie matematyczne to dynamiczny proces, który rozszerza nasze rozumienie, gdyż pozwala radzić nam sobie z coraz bardziej złożonymi ideami”
J. Masson, L. Burton, K. Stacey
- Mówię i rozumiem
„Język i myśl są nierozerwalne i….dlatego choroba języka jest tym samym, co choroba myśli”
E. Cawssier
- Będę czytać i pisać
„Słowo mówione przelatuje przez nasz mózg jak strzała, słowo pisane pozostaje z nami zawsze”
Autor zbiorowy „Tajniki ludzkiego umysłu”
- Jestem odbiorcą i twórcą
„Twórcza praca dziecka jest jednym z wielu sposobów intelektualnego poznawania świata i docierania do głębszego i szerszego jego rozumienia”
Z. Słobodzian
- Żyję wśród innych kultur i narodowości
„Istotą edukacji międzykulturowej jest bowiem uchwycenie tego, co jest dla obu kultur wspólne, choć wydaje się inne, a nie ich unifikowanie oraz wartościowanie”
K. Kamińska
W obrębie każdego z nich określono zagadnienia szczegółowe. Ich układ z jednej strony pokazuje przyrost wiedzy i umiejętności charakterystyczny dla danego wieku, z drugiej zaś – stopniowanie wymagań uzależnionych od poziomu rozwoju dziecka i jego możliwości. Dzięki takiemu ujęciu widać jak przyrastają wiedza i umiejętności dziecka, począwszy od naśladowania działań nauczyciela i innych osób przez powtarzanie, utrwalanie, aż do samodzielnego intencjonalnego działania.

Programem wspomagającym edukację przedszkolną „Dziecięca matematyka” wg Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej. Założenia programu kładą nacisk na:
- Dobór ćwiczeń stymulujących rozwój myślenia dziecka w wieku przedszkolnym,
- Ćwiczenie podstawowych umiejętności matematycznych, takich jak: orientacja przestrzeni, liczenie, dodawanie i odejmowanie w pamięci, klasyfikowanie, układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych,
- Kształtowanie odporności emocjonalnej dziecka tak, aby potrafiło zdobyć się na wysiłek intelektualny w sytuacjach trudnych, cze wywołujących napięcie.
Rozwiązania metodyczne w tym programie dotyczą osobistych doświadczeń dziecka, na podstawie których tworzy ono pojęcia i umiejętności. Program ten, zwraca także uwagę na pracę z dzieckiem zdolnym o przyspieszonym rozwoju psychoruchowym.

Do realizacji zadań programowych wykorzystujemy nowatorskie metody pracy. Najważniejsze z nich to:
- Metoda Dobrego startu M. Bogdanowicz, służąca przygotowaniu dziecka do nauki czytania i pisania,
- Metoda wspomagająca rozwój umysłowy i edukację matematyczną E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
- Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne,
- Gimnastyki twórczej i rytmicznej A. i M. Kniessów, K. Orffa i R. Labana.
- Techniki twórczego myślenia,
- Metody aktywizujące oparte na pedagogice zabawy,
- Rozwiązywanie problemów otwartych.
Metody te służą:
- Uatrakcyjnianiu zajęć i zabaw,
- Integracji społeczności przedszkolnej oraz integracji ze środowiskiem,
- Wspomagają rozwój,
- Pobudzają do twórczego myślenia i działania,
- Dają możliwość zaspokojenia potrzeb ruchowych dzieci.

O PROGRAMACH
0D 10.02. 2020 r. do 30.06.2021 r. w naszym przedszkolu realizowana jest innowacja organizacyjno – metodyczna pt. „PROGRAMOWANIE I KODOWANIE PRZEZ ZABAWĘ”
Jej treści przeznaczone są dla grup 5 i 6 letnich: „Żabki”, „Pszczółki” i „Motylki”. Zajęcia będą się odbywać jeden raz w tygodniu oraz w I i III części dnia dla dzieci chętnych.
Innowacja „Programowanie i kodowanie przez zabawę” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego opublikowane przez MEN kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2019/2020. Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, działać. Odpowiedzią na wyżej wymienione potrzeby dziecka może być innowacja wprowadzająca edukację przez połączenie wiedzy różnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki. Taki sposób pracy powoduje ,że dziecko z biernego odbiorcy staje się twórcą, konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań. Uczniowie angażując w działaniu wszystkie zmysły zdecydowanie lepiej zapamiętują to, czego się uczą. Efektywność takich zajęć jest wyższa niż zajęć prowadzonych metodami transmisyjnymi, gdzie uczeń jest wyłącznie biernym odbiorcą podawanych informacji.
Zaproponowane aktywności w ramach innowacji „Programowanie i kodowanie przez zabawę” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.
Cele innowacji:
- Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukanie kompromisów, optymalnych rozwiązań,
- Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w świat cyfrowy, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii
Wykorzystywane pomoce dydaktyczne:
Roboty: Photon, Bee-bot, Blue-bot, 3 Ozoboby bit, 4 OzobotyEvo;
Książki do kodowania;
Aplikacje na komputer wyświetlane na tablicy interaktywnej; Photon Robot; PhotonCoding; Aplikacja online na komputer i wyświetlane na tablicy interaktywnej można też korzystać na tablecie www.mata.edu-sense.com
Aplikacje na tablet: Photon Robot, PhotonCodingPuzzle AR; Scratch jr
Maty: Mata Kolor Piano; mata do kodowania
Inne pomoce: Pixele – kwadraciki do maty do kodowania; Kubeczki do kodowania; Trasy dla robotów zalaminowane; puzzle do ozobotów.
Oczekiwane efekty:
DZIECI:
- Eksperymentują, szukają różnych rozwiązań stawianych im problemów.
- Chętnie pracują w zespołach, dyskutują i szukają kompromisowych rozwiązań, biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych.
- Bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych technologii.
Dzięki takim zajęciom u dzieci kształtuje się:
- Wzrost samodzielności i kreatywności;
- Rozwój umiejętności twórczego myślenia
- Umiejętność współpracy w grupie;
- Rozwój predyspozycji intelektualnych
- Zwiększenie zainteresowania programowaniem
Odsłon: 2,367