“Wychowanie dziecka to nie miła zabawa, a zadanie,
w które trzeba włożyć wysiłek bezsennych nocy
kapitał ciężkich przeżyć i wiele myśli…”
Janusz Korczak
Przedszkole realizuje program wychowania przedszkolnego : „Trefliki w przedszkolu” autor Dorota Kossakowska. Program ten został przygotowany z myślą o najmłodszych. Podkreśla ważną rolę nauczyciela, który ma towarzyszyć dziecku, inicjować i stymulować szeroko pojęte procesy rozwojowe.
Program opisuje proces wychowania i kształcenia dzieci w wieku 3–6 lat, pozwalając go różnicować w zależności od potrzeb i możliwości każdego dziecka. Określa przewidywane osiągnięcia dzieci w stopniu bardziej szczegółowym niż podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Program opracowano tak, by ze szczególną starannością uwzględniał wszystkie cele wychowania przedszkolnego wskazane w podstawie programowej. Publikacja czytelnie wytycza nauczycielowi kierunek działań umożliwiający wspomaganie rozwoju dziecka.
W programie wyodrębniono osiem obszarów, które obejmują wszystkie treści edukacyjne i wychowawcze wynikające z podstawy programowej. W obrębie każdego z nich określono zagadnienia szczegółowe. Ich układ z jednej strony pokazuje przyrost wiedzy i umiejętności charakterystyczny dla danego wieku, z drugiej zaś – stopniowanie wymagań uzależnionych od poziomu rozwoju dziecka i jego możliwości. Dzięki takiemu ujęciu widać jak przyrastają wiedza i umiejętności dziecka, począwszy od naśladowania działań nauczyciela i innych osób przez powtarzanie, utrwalanie, aż do samodzielnego intencjonalnego działania. Przejrzysta struktura programu stwarza nauczycielom możliwość łatwej weryfikacji podejmowanych działań i realizowanych celów.
Programem wspomagającym edukację przedszkolną Dziecięca matematyka” wg Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej. Założenia programu kładą nacisk na:
- Dobór ćwiczeń stymulujących rozwój myślenia dziecka w wieku przedszkolnym,
- Ćwiczenie podstawowych umiejętności matematycznych, takich jak: orientacja przestrzeni, liczenie, dodawanie i odejmowanie w pamięci, klasyfikowanie, układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych,
- Kształtowanie odporności emocjonalnej dziecka tak, aby potrafiło zdobyć się na wysiłek intelektualny w sytuacjach trudnych, cze wywołujących napięcie.
Rozwiązania metodyczne w tym programie dotyczą osobistych doświadczeń dziecka, na podstawie których tworzy ono pojęcia i umiejętności. Program ten, zwraca także uwagę na pracę z dzieckiem zdolnym o przyspieszonym rozwoju psychoruchowym.
Do realizacji zadań programowych wykorzystujemy nowatorskie metody pracy. Najważniejsze z nich, to:
- Metody aktywizujące oparte na pedagogice zabawy,
- Techniki twórczego myślenia,
- Metoda Dobrego startu M. Bogdanowicz, służąca przygotowaniu dziecka do nauki czytania i pisania,
- Metoda wspomagająca rozwój umysłowy i edukację matematyczną E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
- Rozwiązywanie problemów otwartych,
- Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne,
- Gimnastyki twórczej i rytmicznej A. i M. Kniessów, K. Orffa i R. Labana.
Metody te służą:
- Uatrakcyjnianiu zajęć i zabaw,
- Integracji społeczności przedszkolnej oraz integracji ze środowiskiem,
- Wspomagają rozwój,
- Pobudzają do twórczego myślenia i działania,
- Dają możliwość zaspokojenia potrzeb ruchowych dzieci.
Odsłon: 1,897