Oferta Przedszkola

“Wychowanie dziecka to nie miła zabawa, a zadanie,

w które trzeba włożyć wysiłek bezsennych nocy

kapitał ciężkich przeżyć i wiele myśli…”

Janusz Korczak

Przedszkole realizuje program wychowania przedszkolnego : „Trefliki w przedszkolu” autor Dorota Kossakowska. Program ten został przygotowany z myślą o najmłodszych. Podkreśla ważną rolę nauczyciela, który ma towarzyszyć dziecku, inicjować i stymulować szeroko pojęte procesy rozwojowe.
Program opisuje proces wychowania i kształcenia dzieci w wieku 3–6 lat, pozwalając go różnicować w zależności od potrzeb i możliwości każdego dziecka. Określa przewidywane osiągnięcia dzieci w stopniu bardziej szczegółowym niż podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Program opracowano tak, by ze szczególną starannością uwzględniał wszystkie cele wychowania przedszkolnego wskazane w podstawie programowej. Publikacja czytelnie wytycza nauczycielowi kierunek działań umożliwiający wspomaganie rozwoju dziecka.
W programie wyodrębniono osiem obszarów, które obejmują wszystkie treści edukacyjne i wychowawcze wynikające z podstawy programowej. W obrębie każdego z nich określono zagadnienia szczegółowe. Ich układ z jednej strony pokazuje przyrost wiedzy i umiejętności charakterystyczny dla danego wieku, z drugiej zaś – stopniowanie wymagań uzależnionych od poziomu rozwoju dziecka i jego możliwości. Dzięki takiemu ujęciu widać jak przyrastają wiedza i umiejętności dziecka, począwszy od naśladowania działań nauczyciela i innych osób przez powtarzanie, utrwalanie, aż do samodzielnego intencjonalnego działania. Przejrzysta struktura programu stwarza nauczycielom możliwość łatwej weryfikacji podejmowanych działań i realizowanych celów.

Programem wspomagającym edukację przedszkolną Dziecięca matematyka” wg Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej. Założenia programu kładą nacisk na:

  • Dobór ćwiczeń stymulujących rozwój myślenia dziecka w wieku przedszkolnym,
  • Ćwiczenie podstawowych umiejętności matematycznych, takich jak: orientacja przestrzeni, liczenie, dodawanie i odejmowanie w pamięci, klasyfikowanie, układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych,
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej dziecka tak, aby potrafiło zdobyć się na wysiłek intelektualny w sytuacjach trudnych, cze wywołujących napięcie.

Rozwiązania metodyczne w tym programie dotyczą osobistych doświadczeń dziecka, na podstawie których tworzy ono pojęcia i umiejętności. Program ten, zwraca także uwagę na pracę z dzieckiem zdolnym o przyspieszonym rozwoju psychoruchowym.

Do realizacji zadań programowych wykorzystujemy nowatorskie metody pracy. Najważniejsze z nich, to:

  • Metody aktywizujące oparte na pedagogice zabawy,
  • Techniki twórczego myślenia,
  • Metoda Dobrego startu M. Bogdanowicz, służąca przygotowaniu dziecka do nauki czytania i pisania,
  • Metoda wspomagająca rozwój umysłowy i edukację matematyczną E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
  • Rozwiązywanie problemów otwartych,
  • Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne,
  • Gimnastyki twórczej i rytmicznej A. i M. Kniessów, K. Orffa i R. Labana.

Metody te służą:

  • Uatrakcyjnianiu zajęć i zabaw,
  • Integracji społeczności przedszkolnej oraz integracji ze środowiskiem,
  • Wspomagają rozwój,
  • Pobudzają do twórczego myślenia i działania,
  • Dają możliwość zaspokojenia potrzeb ruchowych dzieci.

Odsłon: 767 

Skip to content