Edukacja prozdrowotna

Edukacja prozdrowotna w PP5

W naszym przedszkolu edukacja zdrowotna jest nieodłącznym elementem pracy dydaktyczno- wychowawczej. Promujemy zdrowy styl życia wśród dzieci, wyposażamy wychowanków w wiedzę
i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia, kształtujemy w dzieciach poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne  i innych, prowadzimy wszechstronną edukację zdrowotną, włączamy także rodziców i społeczność lokalną.

Biorąc pod uwagę aktualne problemy zdrowotne współczesnego środowiska realizujemy następujące treści :

  • Bezpieczeństwo w życiu dziecka i profilaktyka zagrożeń;
  • Higiena osobista i higiena otoczenia;
  • Racjonalne żywienie;
  • Ochrona środowiska naturalnego;
  • Aktywność ruchowa;
  • Rozwój Emocjonalny;

BEZPIECZEŃSTWO W ŻYCIU DZIECKA

1.Bezpieczeństwo swoje i  profilaktyka zagrożeń :

  • znajomość swoich danych osobowych i miejsca zamieszkania;
  • jak unikać niebezpieczeństw związanych z kontaktami z osobami nieznajomymi;
  • wprowadzenie zasad ruchu drogowego;
  • znajomość sygnalizacji świetlnej i niektórych znaków drogowych;
  • do kogo możemy zwrócić się w sytuacjach trudnych;
  • bezpieczne podróżowanie;
  • przestrzeganie zakazu brania do rąk, zabawy i próbowania nieznanych, podejrzanych przedmiotów, leków odpadów, zabawy zapałkami i środkami chemicznymi.
  1. Bezpieczne korzystanie z pomieszczeń, przyrządów i sprzętów:
  • znajomość zasad poruszania się po budynku przedszkola;
  • korzystanie z narzędzi i przyborów w sposób do tego przeznaczony;
  • bezpieczeństwo własne i innych podczas korzystania z urządzeń i sprzętów;
  • zgłaszanie uszkodzeń zabawek i sprzętów;
  1. Bezpieczna zabawa w terenie o każdej porze roku:
  • przestrzeganie nakazu zabawy w wyznaczonych miejscach takich jak: place zabaw, parki z dala od ulic
    i chodników;
  • bezpieczeństwo zabaw latem, bezpieczne korzystanie z kąpielisk i basenów w miejscach strzeżonych, zakaz korzystania z kąpielisk niestrzeżonych;
  • bezpieczeństwo zabaw zimowych, niebezpieczeństwo korzystania ze ślizgawek na zamarzniętych stawach
    i rzekach, saneczkowanie i narciarstwo w miejscach wyznaczonych z dala od dróg i zbiorników  wodnych;
  • bezpieczne korzystanie z kąpieli słonecznych.

HIGIENA OSOBISTA I HIGIENA OTOCZENIA

1.Uświadomienie potrzeby przestrzegania zasad higieny w życiu codziennym:

  • kształtowanie nawyku częstego mycia rąk, szczególnie przed posiłkami, po przyjściu z podwórka i po korzystaniu
    z urządzeń sanitarnych;
  • dbanie o estetyczny wygląd całego ciała, ubioru i włosów;
  • higiena jamy ustnej, wyrobienie nawyku kontroli uzębienia u stomatologa i ortodonty;
  1. Profilaktyka chorób:
  • kształtowanie pozytywnego stosunku do lekarza;
  • kształtowanie czynnych postaw zapobiegania chorobom i infekcjom;
  • uwrażliwienie na zgłaszanie dolegliwości własnych lub zauważonych
    u innych;
  • rozumienie potrzeby hartowania ciała i jego znaczenie dla zachowania zdrowia;
  • poznanie przyczyn złego stanu zdrowia oraz uświadomienie potrzeby jego kontrolowania;
  • opanowanie lęku przed zabiegami lekarskimi, wyrabianie właściwego stosunku do pracowników służby zdrowia;
  1. Czystość i estetyka najbliższego otoczenia:
  • dbanie o estetykę wnętrza, sal przedszkolnych, mebli i zabawek;
  • utrzymanie ładu i porządku w najbliższym otoczeniu;
  • wyrabianie samodzielności w zakresie samoobsługi, pomoc w pracach porządkowych w sali zabaw i w domu;
  • uwrażliwienie na czystość i porządek w najbliższym środowisku przyrodniczym;

RACJONALNE ŻYWIENIE

1.Kreowanie zdrowego stylu żywienia:

  • kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych z zachowaniem zasad racjonalnego doboru spożywanych pokarmów;
  • nabywanie wiedzy i gromadzenie doświadczeń o zdrowym odżywianiu się, przyzwyczajanie do konieczności spożywanie pokarmów niezbędnych dla zdrowia, takich jak: pieczywo wieloziarniste, nabiał, warzywa, owoce, ryby
    i mięso;
  • zaznajomienie z zagrożeniami wynikającymi z nieracjonalnego żywienia i spożywania produktów szkodliwych dla zdrowia;
  • przyzwyczajanie do codziennego spożywania owoców i surówek;
  • kształtowanie nawyku mycia rąk oraz owoców i warzyw przed spożyciem;
  1. Kultura spożywania posiłków:
  • estetyka stołu;
  • spożywanie posiłków w sposób estetyczny i higieniczny;
  • nauka posługiwania się sztućcami, korzystanie z serwetek;
  • samodzielność w nakładaniu potraw na talerz;
  • kulturalne zachowanie się przy stole;

OCHRONA ŚRODOWISKA NATURALNEGO

1.Rozumienie potrzeby harmonijnego współżycia  człowieka z przyrodą:

  • umożliwienie dzieciom bezpośredniego kontaktu z przyrodą, zwrócenie uwagi na bogactwo świata roślin
    i zwierząt;
  • dostrzeganie zjawisk i zależności zachodzących w przyrodzie;
  • obserwowanie zmian w zachowaniu ludzi i zwierząt związanych ze zmianami pór roku;
  • rozumienie wpływu zjawisk atmosferycznych na życie człowieka.
  1. Poznanie środowiska w miejscu zamieszkania:
  • znajomość nazwy osiedla, dróg i ulic, instytucji oraz nazwy miejscowości;
  • ukształtowanie terenu i środowisko przyrodnicze;
  • miejsce dziecka w środowisku lokalnym.
  1. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych:
  • dostrzeganie zjawisk związanych z przyrodą nieożywioną;
  • nabywanie doświadczeń przyrodniczych związanych z hodowlą, pielęgnacją roślin;
  • gromadzenie i korzystanie ze zbiorów przyrodniczych. wielozmysłowe poznanie roślin;
  • samodzielne korzystanie z niektórych przyborów i prostych narzędzi oraz poznanie ich przeznaczenia.
  1. Ekologia a zdrowie:
  • uświadomienie konieczności ochrony środowiska naturalnego człowieka, czystość powietrza, wód i gleby;
  • kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach;
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności i troski o najbliższe otoczenie;
  • zmiana stylu zachowań w trosce o higienę układu nerwowego, walka z hałasem;
  • udział w działaniach na rzecz ochrony środowiska;
  • rozumienie zależności wynikających z zaśmiecania środowiska, a jego ochroną;
  • uświadomienie roli surowców wtórnych na rzecz ochrony naturalnego środowiska przyrodniczego.

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1.Zachęcanie dzieci do wszelkich zabaw związanych z ruchem:

  • organizowanie zabaw indywidualnych, zbiorowych, samorzutnych lub kierowanych;
  • wykorzystanie wyposażenia, pomieszczeń, przyrządów i przyborów we wszelkich zabawach w pomieszczeniach lub na powietrzu;
  • zachowanie reguł bezpieczeństwa w zabawach, grach i wszelkiej aktywności ruchowej.

2.Zwrócenie uwagi na rolę aktywności ruchowej na powietrzu o każdej porze roku i przy zmiennych warunkach atmosferycznych:

  • kształtowanie właściwych nawyków związanych z dobieraniem ubioru do pory roku i warunków atmosferycznych;
  • hartowanie przez korzystanie z ruch na powietrzu o każdej porze roku;
  • organizowanie zabaw i ćwiczeń w terenie;
  • organizowanie wycieczek i spacerów;
  • relaksacja jako źródło zdrowia.
  1. Wykorzystanie różnych form ruchu podczas zabaw organizowanych. Wdrażanie do prawidłowego wykonywania poleceń z zachowaniem zasad bezpieczeństwa:
  • zabawy i ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę;
  • zabawy i ćwiczenia orientacyjno – porządkowe;
  • zabawy i ćwiczenia bieżne, skoczne, równoważne;
  • zabawy i ćwiczenia z elementami rzutu, chwytu, celowania, toczenia i noszenia;
  • zabawy i ćwiczenia z elementami wspinania się;
  • zabawy i ćwiczenia na śniegu;
  • zabawy i ćwiczenia rozwijające zmysł równowagi.

ROZWÓJ EMOCJONALNY

  1. Sfera reagowania emocjonalnego:
  • poznanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych;
  • umożliwienie dzieciom wyrażania własnych emocji poprzez organizowanie różnych sytuacji edukacyjnych;
  • umiejętność wchodzenia w role z wykorzystaniem ćwiczeń dramowych;
  • kształtowanie umiejętności opanowywania swoich emocji;
  1. Terapeutyczne oddziaływanie na emocje dziecka:
  • stosowanie różnych technik terapeutycznych w celu wyzwalania i hamowania emocji;
  • poznanie sposobów rozwiązywania konfliktów i odreagowywania napięć emocjonalnych;
  • wyrabianie umiejętności wyrażania emocji adekwatnych do bodźca.
  1. Rozbudzenie świadomości własnego ciała:
  • poznanie możliwości swojego ciała i inicjowanie ruchów prowadzących do jego poznania;
  • rozwijanie motoryki i koordynacji ruchowej.

WSPÓŁPRACA I WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

Edukacja do zdrowia wymaga dobrego zaplanowania i zaangażowania wszystkich podmiotów życia przedszkolnego.  O celowości podjętych działań decyduje dobra komunikacja i współpraca pomiędzy: nauczycielami, rodzicami, dziećmi, personelem obsługowym i osobami współuczestniczącymi. Kształtując właściwe nawyki zdrowotne u dzieci należy pamiętać, że ważnym jest przede wszystkim oddziaływanie własnym przykładem osób dorosłych współrealizujących program. Przedszkole w tym zakresie musi być otwarte na potrzeby środowiska, z zachowaniem zasady partnerstwa wszystkich podmiotów uczestniczących., przez których rozumiemy rodziców i społeczność lokalną.

1.Współdziałanie z rodzicami dotyczy:

  • poznania środowiska rodzinnego dziecka;
  • uzgadniania z rodzicami tematyki podejmowanych działań;
  • wypływanie rodziców na podejmowane decyzje;
  • przepływ informacji dotyczący skuteczności realizowanych z dziećmi działań;
  • pedagogizacji rodziców w zakresie edukacji do zdrowia.
  1. Współdziałanie ze społecznością lokalną obejmowałoby:
  • poszukiwanie partnerów do realizacji projektów związanych z promocją  i edukacją do zdrowia;
  • współpraca z instytucjami w najbliższym środowisku: szkołą podstawową, poradnią pedagogiczno – psychologiczną, , policją, strażą pożarną, radą osiedla.
  • uzgadnianie wspólnych zadań do realizacji;
  • włączanie się w akcje na rzecz czystego środowiska, bezpieczeństwa czy zdrowego odżywiania.

Programy i projekty prozdrowotne prowadzone co roku
w naszym przedszkolu to:

     1. Regionalny Program  Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej pt: „Czyste powietrze wokół nas”

Cele główne programu;

  • wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy;
  • zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń;

 

2. Ogólnopolski projekt edukacyjny ,,Skąd się biorą produkty ekologiczne’’

Główne założenie programu:

  • zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne;
  • kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
  • propagowanie zdrowego stylu życia;
  • zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.
Poznajemy produkty ekologiczne.

Życzenia świąteczne dla mieszkańców osiedla.
Pomagamy zwierzętom.
Dbamy o higienę jamy ustnej.
Sport to zdrowie.

Odsłon: 591 

Leave a comment

Skip to content